Google staat bij iedereen in de bladwijzers. De tech gigant heeft zo’n enorm marktaandeel en het gebruik van de zoekmachine is zo’n automatisme, dat “googlen” zelfs een geaccepteerd werkwoord is geworden. In de schaduw van deze reus is er echter nog een zoekmachine goed bezig: DuckDuckGo. Deze zoekmachine bestaat nu 10 jaar en is, puur gekeken naar marktaandeel, maar een kleine speler. Toch is er een reden waarom DuchDuckGo aandacht verdient. Mocht u de zoekmachine nog niet kennen, dan zult u deze na het lezen van dit blog wellicht een kans willen geven.
DuckDuckGo heeft privacy hoog in het vaandel staan
Terugkijkend mag gerust worden gesteld dat DuckDuckGo zijn tijd behoorlijk vooruit was. Toen de zoekmachine tien jaar geleden werd gelanceerd, had deze direct een belangrijk speerpunt: privacy. Dit is de afgelopen jaren alleen maar relevanter geworden. Waar op het internet is uw data nu werkelijk nog veilig? Het is geen geheim dat Google (en andere zoekmachines en websites) data van gebruikers vergaart voor allerlei doeleinden. Het valt niet te ontkennen dat dit in sommige opzichten zorgt voor betere resultaten, maar tegelijkertijd wijzen de talrijke datalekken uit dat uw data op het internet nu niet bepaald veilig is. Bovendien: van volledige transparantie in wat er met uw data gebeurt, is geen sprake.
DuckDuckGo onderscheidt zich door geen data van gebruikers op te slaan. Met deze zoekmachine kunt u dus niet alleen anoniem zoeken; u wordt binnen deze zoekmachine ook niet achtervolgd door allerlei trackers en advertenties.
Consistente zoekresultaten
Omdat DuckDuckGo claimt geen data te bewaren, geeft de zoekmachine consistente zoekresultaten. Dat wil zeggen: gebruikers krijgen bij dezelfde zoekopdracht vanuit eenzelfde regio dezelfde resultaten te zien. Bij Google (en andere zoekmachines) worden zoekresultaten sterk beïnvloed door voorgaande online activiteiten van de gebruiker. Soms is dat handig, soms onwenselijk. DuckDuckGo toont dus pure resultaten, gebaseerd op een kwalitatieve ranking en de regio van de gebruiker.
De populariteit neemt in rap tempo toe
Lange tijd leek DuckDuckGo niet echt aan te slaan, maar sinds 2015 rapporteert de zoekmachine een explosieve groei waarin telkens een verdubbeling of zelfs verdrievoudiging van het aantal zoekopdrachten wordt gemeld. Welke gebruikersgroei hier precies achter schuilgaat, is onbekend: die data verzamelt en deelt de zoekmachine immers niet.
Een kans waard?
Maakt u zich zorgen over wat er gebeurt met uw zoekgedrag? Tien jaar na lancering laat DuckDuckGo zien nu relevanter dan ooit te zijn. Wellicht is het tijd om deze zoekmachine een kans te geven.
Bel: 013 2201111Contactformulier