Wanneer we het hebben over zoekmachine optimalisatie, oftewel SEO, dan hebben veel bedrijven vaak maar één online doel voor ogen, namelijk op de eerste zoekresultatenpagina van Google staan. Het liefst ook nog eens in de top drie, zodat ze extra zichtbaar zijn. Helaas komt men niet zomaar bovenaan in de Google zoekresultaten. De online zichtbaarheid vergroten wordt vaak als een tijdrovende taak ervaren. Eenmaal bovenaan in de zoekresultaten kan het gebeuren dat websitebezoekers niet converteren of doen wat u verwacht dat ze doen. Hoe kan dit? Bovenaan in Google stond toch gelijk aan de meeste klanten opleveren? Wrong…
Gebruik segmentatie van de doelgroep
Laten we een voorbeeld uit de praktijk nemen. Stelt u zich voor dat u een luxe damesschoenenwinkel hebt. U wilt dan eigenlijk dat enkel de juiste doelgroep uw winkel bezoekt. In dit geval dames die op zoek zijn naar luxe damesschoenen. Of een handjevol heren die dure damesschoenen voor hun partner kopen. In marketingtermen gesproken wordt dit segmentatie genoemd. Dit is een belangrijk onderdeel van uw marketingplan. Heren die op zoek zijn naar nieuwe sneakers zullen niet slagen in uw winkel en snel de uitgang zoeken.
Niet alleen short-tail keywords maar ook long-tail keywords zijn van belang
Als we dit vertalen naar de digitale wereld, dan gebeurt online in principe hetzelfde. Bezoekers klikken waarschijnlijk wel op de zoekresultaten van de eerste pagina, maar zijn vervolgens gauw weg omdat het aanbod niet aansluit bij hun wensen of doel waarvoor ze de website bezoeken. Dat is jammer, zeker als het ook nog eens om betaalde campagnes zou gaan. Wilt u hier handig op inspelen? Verlies uzelf niet in de strijd om de beste positie voor een short-tail keyword, maar denk ook zeker aan long-tail keywords. Dit zijn zoekopdrachten met drie of meer woorden waarbij het zoekvolume vaak laag is, waardoor de concurrentie en kosten ook lager zijn. Onderzoek toont aan dat bij het merendeel van de zoekopdrachten long-tail keywords worden ingevoerd. Hierdoor krijgt men een resultaat te zien dat beter voldoet aan de zoekopdracht.
Ik hoor u denken: waarom zou ik daar energie in steken als er weinig zoekvolume op zit? Zeg nou zelf, iemand die zoekt naar “sneakers” zal minder snel geneigd zijn te converteren dan iemand die zoekt op “Vans old skool sneaker maat 39”. Deze zoeker is hoogstwaarschijnlijk dringend op zoek naar dit paar sneakers en daarom warmer voor een aankoop. U hebt meer aan 10 zeer gerichte bezoekers dan 50 niet gerichte, toch? Het is en blijft ontzettend belangrijk om te weten aan welke informatie de bezoeker behoefte heeft. Probeer daarom minder energie te steken in het winnen van de strijd om een zoekterm waar veel volume op zit, maar probeer u te verplaatsen in een bezoeker!
Bel: 013 2201111Contactformulier