Jazeker, zoekmachines indexeren de inhoud van een website voornamelijk aan de hand van de teksten in een website. Het is voor een zoekmachine bijvoorbeeld erg moeilijk om te beoordelen wat er precies op een afbeelding wordt afgebeeld. Er zijn natuurlijk meer factoren die invloed hebben op de vindbaarheid van een website. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:
- De gebruikerservaring op de website
- Of de website mobielvriendelijk is
- De laadtijd van de website
- Hoe de website technisch is gebouwd
- De inhoud en opmaak van de website
Met de inhoud en opmaak van de website bedoelen we de aankleding van een pagina met als doel deze aantrekkelijker te maken voor de bezoeker. Het klinkt misschien een beetje vreemd dat zoekmachines een website beoordelen op het uiterlijk terwijl de zoekmachine zelf niet goed kan registreren wat er precies op een afbeelding staat afgebeeld, maar een mooi aangeklede webpagina krijgt een hogere beoordeling omdat deze voor bezoekers aantrekkelijker is dan een kale pagina met alleen tekst. De tekst in een website is dus erg belangrijk, maar vergeet absoluut niet te zorgen voor een goed functionerende, vlotte, overzichtelijke en aantrekkelijke website; dit is niet alleen positief voor de posities in zoekmachines, maar ook voor bezoekers en daarmee ook de gebruikerservaring.
Waar moet ik op letten bij het schrijven van SEO teksten?
Bij het schrijven van voor zoekmachines geoptimaliseerde websiteteksten is het belangrijk om eerst een uitgebreid zoektermonderzoek uit te voeren. Met de resultaten van dit onderzoek kan een lijst met de belangrijkste zoektermen voor een website worden samengesteld. Het is soms verbazingwekkend om te ontdekken hoe vindingrijk men zoektermen gebruikt in zoekmachines. Het is belangrijk om met deze zoektermen rekening te houden, omdat het vaak eenvoudiger is om hoge posities te behalen voor zoektermen met minder concurrentie. Met ondersteuning van hoge posities voor slimme zoektermen is het vaak eenvoudiger om betere posities te behalen voor zoektermen met meer concurrentie. Verder is het belangrijk om de zoektermen en synoniemen hiervan, te herhalen in de teksten én in andere content van de website. Let er wel op dat het overdreven vaak herhalen van zoektermen juist een negatief effect kan hebben, want in dat geval is de kans erg groot dat zoekmachines de website een afwaardering geven vanwege ‘keyword stuffing’. Het vinden van de juiste balans tussen de hoeveelheid content en de zoektermen kan erg moeilijk zijn; hierbij komt een hoop ervaring en kennis kijken. De beste methode om als ‘SEO-amateur’ toch een goede tekst te kunnen schrijven, is door de tekst voornamelijk voor de bezoeker te schrijven. Wanneer een tekst voldoende informatie bevat voor een bezoeker, zal dit over het algemeen voor een zoekmachine ook voldoende zijn om een goede indruk te krijgen van de inhoud van de webpagina. Een goede gebruikerservaring voor bezoekers blijft toch altijd het streven.
Het schrijven van goede SEO teksten is een vak apart. Veel bedrijven besteden dit daarom uit aan een bedrijf dat gespecialiseerd is in zoektermpositionering en het schrijven van goede websiteteksten. Dit scheelt vaak een hoop tijd en zal veelal de beste zoekmachineposities opleveren.
Bel: 013 2201111Contactformulier