SEO is zeker belangrijk voor webshops. Bij een webshop is goede zoekmachineoptimalisatie extra belangrijk. De meeste bezoekers vinden online winkels immers via zoekmachines. Bij het ontwikkelen van een nieuwe webwinkel is het essentieel om ervoor te zorgen dat bezoekers eenvoudig de producten kunnen vinden waarnaar ze zoeken en dat deze producten zijn voorzien van goede en uitgebreide productinformatie. Een bijkomend voordeel van een overzichtelijke webshop met uitgebreide beschrijvingen bij producten is, dat hierdoor de producten in de website beter vindbaar zullen zijn via zoekmachines en dat bezoekers vaak meteen op de juiste pagina in de webshop zullen uitkomen.
Omdat steeds meer mensen online winkelen op mobiele apparaten zoals tablets en smartphones, is het erg belangrijk dat de webshop en de producten ook op deze apparaten goed worden weergegeven en dat bezoekers eenvoudig kunnen navigeren tussen verschillende categorieën en producten. Hiervoor is het dus belangrijk dat ook webshops mobielvriendelijk zijn.
Is online marketing voor een webshop ook belangrijk?
Het blijft altijd een keuze om wel of niet aan (online) marketing te doen. Het is echter wel zo dat online marketing een zeer effectieve vorm van klantenwerving is voor online winkels. Zeker voor een beginnende webshop is het belangrijk om naamsbekendheid op te bouwen. Online marketing is bij uitstek geschikt om dit proces te versnellen. U ziet waarschijnlijk veel gerenommeerde webwinkels nog steeds online adverteren; dit is omdat ook een goed lopende webshop aanzienlijk meer omzet kan genereren met deze online advertenties. Dit betekent echter niet dat een webshop niet succesvol kan zijn zonder online marketing.
Voor een voor zoekmachines geoptimaliseerde webshop is het vaak voordeliger om bezoekers te werven via online marketing dan voor een niet geoptimaliseerde webshop. Google AdWords is hiervoor een goed voorbeeld. De posities van advertenties is namelijk niet alleen afhankelijk van het maximale bod per klik, maar ook van de kwaliteit van de doelpagina in combinatie met de zoekterm, de advertentie en de ervaringen van bezoekers op de betreffende doelpagina en de webshop. De positie van de advertentie is erg belangrijk, omdat advertenties op de eerste positie meestal de meeste en de meest waardevolle klikken genereren. Een lagere positie levert vaak meer vergelijkende bezoekers op; dit kan voor sommige webshops ook juist positief zijn. Dat SEO ook voor een webshop erg belangrijk is, is dus wel duidelijk.
Bel: 013 2201111Contactformulier