Menig ondernemer zag zijn kans schoon toen ChatGPT zijn intrede deed. Gratis content “schrijven” met een tool die werkelijk alles weet? Dat klonk als de uitkomst waar iedereen op zat te wachten, want waarom zou je betalen voor een tekstschrijver of SEO-specialist als je het met behulp van AI grotendeels zelf kunt? Even tussen ons: ook onze eerste indruk van ChatGPT was veelbelovend!
ChatGPT content in de praktijk
Geef ChatGPT een paar prompts, wat informatie over het product of de dienst die je aanbiedt en voilà: er rolt een product- of categorietekst uit waar je U tegen zegt. Althans, zo lijkt het op het eerste oog. Wie verder kijkt dan deze eerste indruk valt een aantal zaken op.
Zo worden in gegenereerde content opvallend vaak dezelfde woordspelingen gebruikt, waardoor je bij meerdere teksten over hetzelfde onderwerp het gevoel krijgt in herhaling te vallen. Daarnaast heeft ChatGPT moeite met het leggen van verbanden, waardoor vaak een duidelijke samenhang of conclusie in de tekst ontbreekt. Tel daarbij op dat AI-tools veelal gebruik maken van verouderde informatie en moeite hebben met het stukje optimalisatie voor zoekmachines en je snapt dat de tool voor ons niet de voorkeur heeft. Wat ons betreft mist gegenereerde content duidelijk een menselijke touch en daar staan we niet alleen in.
De recente maatregelen vanuit Google
Ook de populaire zoekmachine Google heeft een duidelijke mening over met AI gegenereerde content en die is niet mals. Begin maart hebben ze een flinke update doorgevoerd die onder andere de ranking van websites met AI-content flink nadelig zal beïnvloeden. Het resultaat zal naar eigen zeggen een daling van maar liefst 40% zijn in de aanwezigheid van websites met niet originele, lage kwaliteit content in de zoekresultaten. Met andere woorden: AI-content mag dan makkelijk te genereren zijn, maar je zet daarmee ongetwijfeld je online zichtbaarheid op het spel.
De waarde van originele content met een menselijke touch
Wat Google betreft is de boodschap duidelijk: originele content heeft de voorkeur boven content die is gegenereerd met behulp van AI. Bovenstaande update is nog slechts een eerste stap in het tegengaan van niet originele content die op grote schaal wordt geproduceerd, want waarom zou je je webteksten automatisch genereren als je weet dat je daarmee minder goed gevonden wordt?
Ga voor optimale vindbaarheid met Perfect-Sales
Bij Perfect-Sales hechten we veel waarde aan originele, handgeschreven teksten. Niet alleen voor een betere ranking, maar ook omdat we geloven dat handgeschreven content jouw bedrijf of organisatie eer aandoet. De teksten op je website moeten aansluiten op je visie, precies de juiste snaar raken en natuurlijk aanzetten tot actie.
Het vinden van de juiste balans tussen vermaken, informeren en verkopen is moeilijker dan het lijkt, zeker wanneer je op specifieke zoektermen gevonden wilt worden. Daarom werken we alleen met zeer ervaren tekstschrijvers, die zich moeiteloos vastbijten in jouw verhaal. Zo creëren we originele content die raakt, waar niet alleen jij, maar ook Google heel erg blij van wordt.
Bel: 013 2201111Contactformulier