Positie 0 (oftewel Position Zero) is een zogeheten ‘featured snippet’ in Google. Deze staat bovenaan alle zoekresultaten, en zelfs boven de advertenties. Hij is bedoeld om direct antwoord te geven op een vraag waar de gebruiker op zocht. Welke informatie daar gegeven wordt is afhankelijk van de vraag, maar ook van de bestaande content op relevante webpagina’s. Denkt Google dat jouw content het meest relevant is, en een duidelijk antwoord geeft op de vraag? Dan is de kans groot dat jouw website wordt gebruikt om de Position Zero mee te vullen. Weten hoe je dat doet? Wij helpen je er graag bij!
Wat er getoond wordt in de Positie 0 is afhankelijk van de zoekopdracht. Het kan een reeks afbeeldingen zijn, een tabel, een opsomming en een grafiek, maar ook een bepaalde paragraaf of zelfs een suggestie voor een video is een optie.
Wat kun je doen om in de Positie 0 te ranken?
Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om in de Positie 0 te ranken. Allereerst is het van belang dat de content relevant is, en een duidelijk antwoord geeft op iemands vraag, of wat iets is. Denk daarbij aan vragen die antwoord geven op de 5 W’s: wie, wat, waar, waarom en wanneer? Schrijf dus content die inspeelt op een van deze vragen, maar dan gerelateerd aan jouw product of vakgebied.
Daarnaast is het belangrijk om zeer gestructureerde content te maken. Gebruik de juiste headings, die precies vertellen wat men van elke alinea kan verwachten. Google gebruikt deze headings namelijk om te begrijpen waar je het over hebt, en deze informatie te linken aan bepaalde zoektermen. De headings worden ook gebruikt om te bepalen welke content relevant is en welke niet. Een stukje over jouw werkwijze is bijvoorbeeld niet relevant voor mensen die zoeken wat de voordelen zijn van het materiaal dat je gebruikt voor jouw diensten. Betreft de content een bepaald soort lijst of een stappenplan? Gebruik dan bullet points. Dat leest niet alleen prettiger, maar de kans dat deze opsomming in de Position Zero verschijnt is dan groter.
De voordelen van Position Zero
Staat jouw content in de Position Zero van Google? Dan geniet je van een enorm grote zichtbaarheid. Je staat namelijk boven álle zoekresultaten (zelfs de betaalde) en mensen hoeven niet op de link te klikken om vast wat informatie over je te zien te krijgen. Geef je op heldere wijze antwoord op de vraag? Dan is de kans dat mensen verder scrollen klein.
De nadelen van Position Zero
Staat jouw website en (een deel van) je content in de Position Zero? Dan wordt je niet langer in de normale zoekresultaten getoond op de eerste pagina. Je verliest hiermee dus eigenlijk je eigen positie wanneer die normaal gesproken heel hoog was, maar krijgt daar een ander soort vermelding voor terug. Een tweede nadeel is dat het mogelijk is dat mensen aan de hand van de gegeven informatie in de featured snippet reeks hebben gevonden wat ze zochten, waardoor ze niet doorklikken naar je website. Dit heeft een negatieve impact op je CTR (Click Through Rate). Over het algemeen heeft echter ook de Positie 0 een hoge CTR, en dus is het voor de meeste websites aan te raden te proberen daar te ranken. Wil je weten hoe je dat doet? Wij helpen je graag! Onze slogan is ‘Een A-locatie ook online van wezenlijk belang’, en dus kunnen we je ook over Position Zero alles vertellen!
Bel: 013 2201111Contactformulier