Door het geheim van Google te kennen sta je in een oogwenk bovenaan in de zoekresultaten. Marketingspecialisten en SEO copywriters claimen het ‘Geheim van Google’ te kennen, maar dit is onzin. In feite kun je er namelijk alleen maar naar gissen. Het goede nieuws is dat het beslist mogelijk is om hoog te ranken.
Zelfs wanneer je niet bepaald bedreven bent in het schrijven van teksten met een hoge SEO waarde zijn er mogelijkheden. In plaats van denken dat je nooit achter het ‘geheim van Google’ zult komen, kun je jezelf goed informeren. Let wel, het kost je een hoop tijd, goede schrijfskills en je moet regelmatig bezig zijn met het optimaliseren van je content en de techniek.
De factoren en eisen die Google stelt zijn in feite eenvoudig:
1. Zoektermen
SEO-teksten waarvan de (inhoudelijk goede) content vol zit met relevante zoektermen scoren hoog bij zoekmachines. Door een gedegen zoekwoordenonderzoek te doen kun je daarop inspelen. Schrijf jouw teksten en titels aan de hand van veel gezochte termen en je zult hoger ranken in de zoekresultaten. Dat betekent natuurlijk niet dat je één zoekwoord eindeloos blijft herhalen! Diversiteit, goede zinnen formuleren en een brede kennis van het onderwerp leveren tevens sterke teksten op.
Jaren geleden trachtte men een zoekwoorddichtheid van rond de 5% te bewerkstelligen, maar tegenwoordig is 2% een stuk meer effectief! Je wilt immers je tekst niet over-optimaliseren, want daar houdt Google niet van.
2. Linkbuilding
Het opbouwen van links die naar je website verwijzen is essentieel. Hoe meer backlinks je immers hebt, hoe relevanter zoekmachines denken dat jouw content is. Het schrijven van 1 tekst waarin meer dan 100 links staan die allemaal naar jouw website leiden heeft weinig zin. Je kunt beter allerlei verschillende artikelen, blogs, reviews, etc. laten schrijven die allemaal net een andere strekking hebben en andere anchorteksten gebruiken.
3. Wees een expert in je vakgebied
Jouw website is in feite een autoriteit in je vakgebied. Niet alleen door je bezoekers en klanten, maar ook door Google en andere zoekmachines. Als jij unieke teksten schrijft waar ervaring en professionaliteit uit blijkt, zal je hoger ranken in de zoekresultaten van Google. Gekopieerde teksten en teksten in te simpele taal doen het juist minder goed. Zorg er dus voor dat je je verdiept in het onderwerp, en meerwaarde biedt aan de lezer.
4. Activiteit
Je business opbouwen vereist hard werken en veel toewijding. Neemt de activiteit op je website af, dan zul je direct een daling in de zoekresultaten waarnemen. Om de activiteit op jouw website hoog te houden zijn blogpagina’s, forums en het bijhouden van artikelen in je webshop effectieve tools. Kijk minstens één keer per maand met een kritisch oog naar je website en bekijk wat beter en mooier kan en waarover je iets aan je klanten kunt vertellen. Een goed bijgehouden nieuwspagina is al een uitstekende manier om je website up-to-date te houden.
5. Gebruiksvriendelijkheid van je website
Wordt je website nauwelijks gelezen en gaan bezoekers direct weer terug naar de zoekresultaten van Google? Dan gaat er iets mis. De zoekwoorden die je gebruikt trekken weliswaar bezoekers, maar op de een of andere manier vinden ze niet wat ze zochten of je website is niet gebruiksvriendelijk. Google houdt van websites die snel laden en die een heldere, overzichtelijke structuur hebben. Zorg ervoor dat alle paginatitels matchen met de inhoud en dat alle benodigde informatie gemakkelijk te vinden is.
Samenvatting
Wil je hoog ranken in de zoekresultaten van Google? Laat ons dan voor die kwalitatief goede content zorgen, met de juiste zoektermen erin verwerkt. Daarmee sta je al een heel stuk sterker, want Google weet precies wat je te bieden hebt en wie jouw doelgroep is. Als je sterke teksten hebt is het van belang deze up-to-date te houden door deze regelmatig te optimaliseren.
Kun je bij dit alles wel wat hulp gebruiken? Wij staan graag voor je klaar!