Voor iedereen met de vurige wens om sneller en beter gevonden te worden op het internet is Search Engine Optimization dé methode. Maar SEO-copywriting is een vak apart. Vaak wordt tijdens het optimaliseren van een website vooral geconcentreerd op shorttail zoekwoorden. In tegenstelling tot longtail zoekwoorden zijn deze beknopte termen breed te interpreteren. De concurrentie op deze woorden is groot en het aantal resultaten zal dan ook immens zijn. Deze generieke termen scoren vaak wat minder goed, simpelweg door de enorme aantallen websites die voldoen aan het zoekwoord in kwestie. Longtail zoekwoorden zijn daarentegen een stuk specifieker. Gericht zoeken wordt gemakkelijker en meer doeltreffend. Door efficiënt te zoeken met longtail zoekwoorden worden resultaten met minder concurrerende webpagina’s gevonden. Bovendien is het gemakkelijker om de zoekresultaten aan te laten sluiten bij de zoekterm. Zodoende zorgen longtail zoekwoorden voor een betere conversie.
Specifiek en doelgericht
Het gebruik van shorttail zoekwoorden kan zorgen dat de zoekintentie niet aansluit bij de resultaten. Wordt bijvoorbeeld gezocht op ‘broodjes’, dan kan de zoeker allerlei verschillende dingen bedoelen. Misschien zoekt men naar een broodjeszaak in de buurt of wil de zoeker weten hoeveel verschillende soorten broodjes er bestaan. Pas wanneer extra woorden worden toegevoegd aan de zoekopdracht, zijn zoekmachines in staat een betere match te vinden. Het zoekvolume van ‘broodjes’ is dusdanig hoog dat er sprake is van concurrentie in overvloed. Het gebruik van enkel shorttail zoekwoorden zorgt in veel gevallen voor lage conversie en tegenvallende resultaten. Door slim gebruik te maken van longtail zoekwoorden kan specifiek en doelgericht gezocht worden.
Overwegend longtail termen
Exacte data op het gebied van zoekvolume wordt door Google niet prijs gegeven. Google wordt óók in Nederland voor meer dan 92% van het totaal aantal zoekopdrachten gebruikt. Een opmerkelijk detail is dat maar liefst 70% van de dagelijks ingevoerde zoektermen in de zoekmachine van de marktleider bestaat uit longtail zoektermen. Slechts 30% bestaat dus uit shorttail zoekwoorden. De specifieke en langere term zal vanzelfsprekend minder vaak worden gebruikt. Doordat longtail zoektermen sneller aansluiten bij de aanwezige content, is de conversie echter aanzienlijk hoger. Bij het zoeken naar een longtail term als ‘Belegde Broodjes Bestellen Vegetarisch’, worden dus geheel andere resultaten getoond. De zoekopdracht neemt de zoeker mee naar resultaten die plotseling perfect passen bij de intentie.
Vakkundig ranken
Door het gebruik van shorttail woorden is het lastig om op deze zoektermen te ranken. De concurrentie is simpelweg te groot, waardoor het spreekwoordelijke bos door de bomen niet meer te zien zal zijn. Wanneer wordt gekozen voor een gebalanceerde combinatie tussen shorttail- en longtail zoekwoorden zal een zoekopdracht uitstekend converteren. Zijn zoekwoorden als ‘Auto’ of zelfs ‘Tweedehands Auto’ niet voldoende om de gewenste resultaten te krijgen? Dan zullen longtail termen bijdragen aan een betere ranking en vindbaarheid. Details toevoegen aan de zoekterm geeft de zoeker meer houvast. Woorden met een hogere conversie dragen vervolgens bij aan betere vindbaarheid en uiteindelijk de resultaten.
Longtail zoektermen voor resultaten met een kort staartje
Hoe meer gedetailleerd de zoekterm, hoe beter de resultaten zullen aansluiten. In plaats van vijfhonderdduizend resultaten voor ‘Loodgieter Gezocht’ is het dus eerder wenselijk een klein aantal zoekresultaten te krijgen voor een longtail zoekterm. De zoektermen zullen dan bestaan uit 3 of meer woorden. Bij een term als ‘Loodgieter Gezocht 24/7 Rotterdam’ worden talloze slecht aansluitende webpagina’s simpelweg genegeerd. In plaats van enorm veel resultaten kan dus worden gekozen uit een kleiner aantal webpagina’s die feilloos aansluiten bij wat wordt gezocht. Dat is pas conversie!
Bel: 013 2201111Contactformulier