Sinds de opkomst van AI-tools als ChatGPT is het schrijven van content eenvoudiger dan ooit. Met een paar klikken heb je een product- of blogtekst te pakken die direct gepubliceerd kan worden. Dit klinkt veel ondernemers als muziek in de oren, zeker als er een beperkt budget is voor online marketing. En eerlijk is eerlijk: door AI in te zetten werk je snel en efficiënt. Maar of het effect hetzelfde is?
Door de opkomst van AI hechten zoekmachines als Google steeds meer waarde aan een menselijke insteek, diepgang en betrouwbaarheid. Iedereen kan immers teksten genereren, waardoor het belangrijker wordt dan ooit om de juiste expertise te kunnen aantonen. Content moet niet alleen meer informeren, maar ook vertrouwen wekken, iets toevoegen en duidelijk geschreven zijn door iemand met verstand van zaken. Maar hoe toon je dat aan?
Hoe autoriteit belangrijker wordt dan ooit
Waar SEO jarenlang draaide om het slim toepassen van zoekwoorden en interne links, kijken zoekmachines inmiddels veel verder dan dat. De focus ligt steeds meer op kwaliteit en meerwaarde en zeker dat tweede is waar AI-gegenereerde content lager op scoort. Waarom? AI biedt meestal geen nieuwe inzichten, maar herhaalt informatie die reeds elders is gepubliceerd. Alleen dan in andere woorden.
Zoekmachines willen hun gebruikers juist unieke, betrouwbare informatie bieden die geschreven is door een expert. Daarom wordt het zogeheten E-E-A-T-principe steeds belangrijker. Dit staat voor Ervaring, Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid en helpt Google en andere zoekmachines bepalen welke content echt waardevol is en meerwaarde biedt. Websites met content die daar hoog op scoren, merken dit zeker in hun vindbaarheid.
Hoe we E-E-A-T toepassen op jouw website
Bij Perfect-Sales geloven we niet in gegenereerde content die amper meerwaarde biedt. We schrijven teksten die niet alleen goed ranken, maar ook lekker weglezen en precies de juiste invalshoeken bieden. Originele inhoud die raakt en past bij jouw bedrijf en branche.
Hoe we dat doen? Dat is makkelijk: mensenwerk. We zorgen ervoor dat jouw website gevuld is met originele, ‘handgeschreven’ teksten, geschreven door iemand met verstand van zaken. We werken dan ook met een divers team aan tekstschrijvers, zodat we altijd iemand hebben die affiniteit heeft met jouw branche. Dit alles zodat we niet alleen vertrouwen wekken bij Google, maar ook bij de lezer (vaak een potentiële klant).
Menselijke content verslaat nog steeds AI
Hoewel het heel verleidelijk is om blogs en andere content met ChatGPT te schrijven, merken we steeds opnieuw dat content die vanuit expertise is geschreven beter rankt. Niet alleen omdat de informatie waardevol, up-to-date en betrouwbaar is, maar ook omdat de tone of voice zo beter past bij de website en vanuit een menselijk standpunt is geschreven. En ook dat heeft Google heus in de gaten. Niks geen herhalende, generieke zinnen, maar originele content met karakter, geschreven vanuit het standpunt van jouw bedrijf.
Benieuwd naar wat we voor je online zichtbaarheid kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden voor het schrijven van content te bespreken. Bij Perfect-Sales garanderen we je sterke, unieke teksten die jou als expert neerzetten in je vakgebied. En dat ga je zeker merken.
Bel: 013 2201111Contactformulier