Hoeveel woorden moet een SEO-tekst hebben? Wat is de ideale lengte van een landingspagina? Dit is een onderwerp waar veel over gediscussieerd wordt. De ene professional is van mening dat 350 woorden genoeg is, terwijl een ander liever gaat voor een artikel van minimaal 1.000 woorden. Maar wat is eigenlijk de beste optie? En heeft het aantal woorden invloed op de positie in de zoekmachine ranking? Of maakt het niet uit hoeveel woorden een tekst heeft, als het doel er maar mee bereikt wordt?
Kwaliteit boven kwantiteit
Wat de lengte van een SEO- of webtekst moet zijn, hangt af van het type pagina. Er zijn bijvoorbeeld productpagina’s, landingspagina’s en categoriepagina’s. Voor iedere vorm is een ander aantal woorden het beste. Het hangt ook heel erg af van het product. Over een jurk zult u geen 300 woorden hoeven te schrijven, maar bij een fitnessapparaat moet u de consument er wel wat meer over vertellen. Het gaat erom dat de bezoeker van de pagina de informatie krijgt waar hij of zij naar op zoek is. Probeer niet de tekst op te vullen met onnodige woorden waardoor de tekst onleesbaar wordt.
De inhoud is waar het om draait
Het aantal woorden is dus niet het belangrijkste waar u aan vast moet houden. U moet in uw achterhoofd houden dat wát u schrijft, belangrijke informatie is voor de lezer. Zo vraagt een landingspagina om een ander soort tekst dan een productdetailpagina. Pas daarom ook de lengte van de webtekst aan, aan het type van de tekst. Zoekmachine crawlers willen graag voldoende informatie hebben om uw tekst te kunnen indexeren. Zo kan Google besluiten of uw pagina een beter antwoord op de vraag heeft dan een andere pagina. Wanneer er meer content op de pagina staat kan Google het beter indexeren. De inhoud van de tekst hoort dus interessant, waardevol en makkelijk leesbaar te zijn voor de klant.
Hoe denkt het algoritme van Google erover?
Google houdt niet van wollige teksten met veel herhaling. Het algoritme van Google herkent inmiddels waar teksten over gaan en heeft ook minder woorden nodig om te bepalen waar de tekst over gaat. Zo kan het zijn dat u soms minder woorden hoeft te gebruiken voor een tekst omdat Google snel de kern eruit kan halen, maar voor bijvoorbeeld lastige producten heeft u simpelweg meer woorden nodig. Denk eraan om uzelf niet steeds te herhalen en de zoektermen niet overmatig te gebruiken.
Zorg voor waardevolle content
Een tekst moet alle opspelende vragen van de bezoeker kunnen beantwoorden. Dát is waardevolle content. Wanneer u een tekst schrijft, moet u zich richten op de lezer in plaats van de zoekmachine. Het neemt natuurlijk niet weg dat u geen rekening moet houden met belangrijke zoektermen en zoekwoorden. Immers zal een door lezers gewaardeerde tekst snel worden opgepikt door Google en vanzelf een belangrijke pagina worden. Hierdoor krijgt u automatisch een hogere ranking. Daarnaast veranderen de algoritmes van Google ook regelmatig, dus weet niemand waarmee u precies het beste kunt scoren. Neem daarom niet de lengte van een tekst als leidraad, maar probeer deze juist aan de wensen van de bezoeker aan te sluiten.
Bel: 013 2201111Contactformulier