Bij zoekmachinepositionering spelen metatags een belangrijke rol, ze behoren een vast onderdeel van iedere webpagina te zijn. Voor een website zijn metatags belangrijk om de vindbaarheid van de website te verbeteren met belangrijke zoektermen. Metatags zijn bedoeld om zoekmachines informatie te geven over de inhoud van iedere pagina van een website.
Er zijn veel verschillende metatags beschikbaar, een aantal veelgebruikte metatags zijn:
- title – De titel van de pagina
- description – Een beschrijving van de inhoud van de pagina
- canonical – De locatie van de “originele content” van de pagina (dit voorkomt een afwaardering vanwege “duplicate content” en zorgt dat alle “ranking” aan de juiste pagina toekomt)
- robots – Om zoekmachines aan te geven hoe de website geïndexeerd mag worden (het is aan zoekmachines zelf of ze iets met deze “suggestie” doen)
- language – De (primaire) taal van de pagina
- revised – Wanneer de pagina voor het laatst is aangepast
- author – Geeft aan wie de website ontwikkeld/gemaakt heeft
Zo zijn er nog veel meer metatags welke informatie verschaffen aan zoekmachines en “nieuwsgierige” bezoekers. De ‘title’ is erg belangrijk voor bezoekers en zoekmachines; u kunt deze vergelijken met een hoofdstuk uit een boek, de titel geeft aan waar de pagina over gaat. De ‘description’ is voornamelijk belangrijk voor zoekmachines, aangezien bezoekers deze op de website zelf niet kunnen zien. De ‘description’ is dus een uitgebreidere synthese van de inhoud van de webpagina, dus een beknopte omschrijving waar de pagina over handelt. Een bezoeker krijgt de beschrijving wel te zien in de zoekresultaten van de zoekmachine, tenzij een ander stukje tekst in de pagina als relevanter wordt gezien voor de betreffende zoekopdracht. In het lijstje hierboven ontbreekt de metatag “keywords“, deze werd voorheen gebruikt (en misbruikt) om belangrijke zoektermen op te sommen, tegenwoordig wordt het gebruik van deze tag afgeraden omdat de meeste zoekmachines er niets meer mee doen; het gebruik hiervan kan soms zelfs een negatief effect hebben op de waardering van de webpagina. De zoekrobots speuren de inhoud van de metatags op en gaan met behulp van deze informatie indexeren, het is uiterst belangrijk dat iedere aparte pagina binnen de website voorzien is van een unieke titel en een unieke omschrijving welke goed aangeven waar de pagina over handelt. Hoe beter de metatags zijn afgestemd op de inhoud de pagina, hoe beter de zoekmachines deze pagina zullen waarderen.
Wilt u een optimaal functionerende website en een toppositie in belangrijke zoekmachines, dus meer rendement van uw website, maak dan nu een afspraak voor een gesprek met ons Internet marketingbureau over zoekmachineoptimalisatie.
Bel: 013 2201111Contactformulier