Wat is een CTA
Call-To-Action buttons, ook wel CTA’s genoemd, zijn er in allerlei vormen, kleuren en maten. Een CTA is een button op een webpagina, die voor conversie of actie moet zorgen. Denk hierbij aan “bestellen”, “contact opnemen” of “inschrijven”. Het doel van een CTA-button is conversie. De bezoeker van de website moet gaan doen wat jij wil dat hij doet. Iedere dag worden we geprikkeld om iets te kopen, bestellen of te doen. Een CTA-button ziet er erg simpel uit, maar ondertussen heeft deze knop heel veel impact op de bezoekers van de website. Er is ook enorm veel onderzoek gedaan naar het effect van CTA’s en bedrijven doen ontzettend veel A/B testen en analyseren alles met betrekking tot de CTA knop. Soms is een CTA een stukje tekst in plaats van een knop, dit kan in sommige gevallen zelfs effectiever zijn.
Bel: 013 2201111ContactformulierHet geheim van een succesvolle CTA
Een Call-To-Action button maken hoeft niet lastig te zijn. Maar als je wil dat de bezoekers het doel bereiken wat jij voor ogen hebt voor ze, wordt het een uitdaging. Dit doel moet namelijk ook waarde toevoegen voor de bezoeker zelf. Daarnaast zijn mensen van nature nieuwsgierig aangelegd, en willen graag weten op welke pagina ze landen als ze klikken op een CTA. Met een goede CTA kun je helpen verwarring te voorkomen, want je stuurt ze met wat ze moeten doen. Een goede CTA kan ook zorgen voor meer bezoekers en omzet. Bovendien zorgt een Call-To-Action button ervoor dat de website er goed georganiseerd uitziet. De buttons moeten op een strategische locatie worden neergezet. Hierdoor ziet een pagina er een stuk meer gestructureerd uit en trekt de aandacht van de bezoeker. Denk aan aanmeldingsknoppen, belangrijke producten, diensten of kortingsacties. Een CTA helpt de bezoeker snel zaken te vinden, wat op lange termijn meer omzet oplevert.
Testen, testen, testen
Als je eenmaal een CTA button hebt, kun je gaan starten met het testen van de button. Wist je dat een hele kleine wijziging zelfs een drastisch effect kan hebben? Het gebruik van een andere kleur, icoon of andere tekst kan een groot en significant effect hebben. Alles wat je je maar kunt bedenken, is te testen. Gebruik hiervoor een tool waarmee je kunt A/B testen, zo kun je verschillende opties vergelijken en de knop met de hoogste conversie kiezen.
8 tips voor een goede Call-To-Action button:
- Kies een contrasterende kleur voor de knop. Springt de knop er nu wel uit? Goedzo!
- Vergroot de witruimte rond de knop, zo valt de button meer op!
- Laat de CTA knop eruit zien als een knop, maar gebruik wel schaduw, hover effect of een randje om de button eruit te laten springen.
- Schrijf de actie in de 1ste persoon, zoals “Ik schrijf mij in”, zodat mensen zich aangesproken voelen.
- Plaats 2 knoppen bij elkaar, zodat bezoekers het gevoel hebben ergens uit te kunnen kiezen.
- Denk goed na over de boodschap, “koop nu” is aantrekkelijker dan ”in winkelwagen”
- Voeg een extra boodschap toe, zoals: “Meld je aan – dit is gratis”
- Plaats voordelen of USP’s in de buurt van de knop, voor dat extra duwtje in de rug