Ongeacht wat voor website u runt, er wordt waarschijnlijk veel aandacht besteed aan het verkeer ernaartoe. Om het bezoekersaantal hoog te houden hebt u meer verkeer en meer zichtbaarheid in zoekmachines nodig. Makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe gaat u ervoor zorgen dat u meer bezoekers naar uw website krijgt? Organische zoekresultaten is het antwoord!
Wat zijn organische zoekresultaten en hoe zijn ze opgebouwd?
Organisch verkeer is verkeer dat naar uw website komt wanneer iemand een zoekopdracht in Google ingeeft en klikt op uw site in de organische zoekresultaten. Betaalde zoekresultaten staan bovenaan in Google en kunt u herkennen aan een groen vakje met “Adv.” erin. De organische zoekresultaten worden getoond onder de betaalde zoekresultaten. De getoonde resultaten passen volgens Google het beste bij de zoekopdracht die iemand uitvoert. Hoe hoger de organische positie, hoe hoger het doorklikpercentage naar uw site.
Kiezen voor SEA of SEO
Om het verkeer naar uw website te verhogen én in de top 10 zoekresultaten te komen, kunt u SEA en SEO inzetten. SEA staat voor Search Engine Advertising (adverteren op zoekmachines), waar SEO staat voor Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie). Bij SEA betaalt men voor de bezoekers op de website, terwijl bij SEO niet per klik hoeft te worden betaald. SEA trekt dan wel direct bezoekers, maar het effect van SEO is langduriger. Adverteren op zoekmachines betekent ook dat u zich telkens bezig zult moeten houden met monitoren, optimaliseren en testen om de CPC (cost-per-click) te verlagen en de CTR (click-through-rate; oftewel het doorklikpercentage naar de website) te verhogen. Dit vergt ontzettend veel tijd en budget.
Daarnaast is het goed om te weten dat Google advertenties duurder zijn voor pagina’s die door Google minder goed worden beoordeeld. Denk er dus aan dat voor SEA ook de kwaliteit van de website en de inhoud erg belangrijk is.
Om zoekmachine optimalisatie juist in te zetten, moet u ervoor zorgen dat Google uw website het meest geschikte antwoord vindt op de zoekopdracht van de gebruiker. Welke website als eerste (organisch) wordt getoond is afhankelijk van verschillende factoren. Bijvoorbeeld of de teksten op uw site goed te indexeren zijn door Google en of Google verwacht dat bezoekers in of via de betreffende pagina kunnen vinden waarnaar ze zoeken.
De relevantie van linkbuilding
SEO bestaat ook uit linkbuilding. Linkbuilding wil zeggen dat er links naar uw website op andere relevante, autoritaire, websites terechtkomen. Bijvoorbeeld een website als die van De Telegraaf die een vermelding plaatst met een verwijzing naar uw website. Google ziet verwijzingen naar uw website als ‘stemmen’, waarbij een stem van een autoritaire website bijdraagt aan de beoordeling van uw website/pagina.
Conclusie
Zichtbaar zijn op de eerste zoekresultaten pagina van Google? Hogere organische posities in zoekresultaten van zoekmachines leveren meer bezoekers op zonder hiervoor per klik te hoeven betalen, zoals bij advertenties het geval is. Een focus op SEO kan winstgevender zijn, omdat deze investering langdurig zijn vruchten afwerpt. SEA levert daarentegen sneller resultaat op.
Bel: 013 2201111Contactformulier