Wat zijn alternatieve teksten en welke rol spelen deze bij SEO? Google en andere zoekmachines doorzoeken het Internet door middel van zoekrobots en indexeren websites door de inhoud te onderzoeken. Het is moeilijk voor deze robots (alias ‘Spiders’) om afbeeldingen goed te beoordelen, daarom is het verstandig om alle afbeeldingen in een website te voorzien van een alt-tekst. Een alt-tekst is een alternatieve tekst waarmee een afbeelding kan worden beschreven, zodat zoekmachines en visueel beperkte bezoekers ook kunnen begrijpen wat er op een afbeelding wordt afgebeeld. Hieronder een voorbeeld van een alt attribuut zoals deze in de HTML van een website wordt geplaatst:
alt=”Een betrouwbaar product”
Een bijkomend voordeel van het alt attribuut voor SEO is dat deze kan worden benut om belangrijke zoektermen te ondersteunen door deze in de alt-tekst nogmaals te herhalen. Bij een goede optimalisatie van een website mag dit attribuut dus absoluut niet vergeten worden! Indien een website goede teksten heeft krijgt deze een positie, maar hogere posities worden pas verkregen als de zoekmachine optimalisatie van A tot Z is uitgevoerd naar de richtlijnen voor zoekmachines. Ook de concurrentie speelt hier een belangrijke rol, want indien er weinig bedrijven aanwezig zijn op het Internet met een aan uw bedrijf gerelateerde bedrijfsactiviteit, dan kunnen er soms zelfs met een minder goed geoptimaliseerde website goede posities worden gescoord; is er daarentegen veel concurrentie, dan moet de website goed zijn geoptimaliseerd om bovenaan de eerste pagina in Google te kunnen komen.
Wij helpen u graag met kleine optimalisaties of grotere projecten. U kunt altijd vrijblijvend contact met ons opnemen.
Bel: 013 2201111Contactformulier